Huawei je pri razvoju omrežja 5G s pomočjo velikih investicij Kitajske uspel prehiteti svetovno konkurenco, predvsem Združene države, ki še vedno nimajo podjetja, ki bi se resno ukvarjalo s tovrstnimi tehnologijami oziroma pri njihovem razvoju močno zaostajajo.¹
ZDA so se na kitajski preboj pri razvoju omrežja odzvale s kampanjo diplomatskega pritiska in lobiranja, da bi se drugim razvijalcem kupilo čas in podjetju Huawei preprečilo popoln monopol nad tehnologijo. Pri tem gre sicer za del širšega kapitalskega konflikta med Kitajsko in ZDA, v katerem tehnološka podjetja zaradi visokih donosov igrajo centralno vlogo.²
Del diplomatske “vojne” je vsekakor tudi podpisovanje tovrstnih skupnih izjav o varnosti 5G omrežij, saj z njimi ZDA posredno izvajajo pritisk na Kitajsko prek svojih zaveznikov.
Realnost ameriškega globalnega sistema nadzora in vohunjenja nam je leta 2013 obelodanil žvižgač Edward Snowden, ki je z objavo tajnih dokumentov ameriške Nacionalne varnostne agencije (NSA) svetu razkril metode in sisteme, ki jih ta uporablja za vohunjenje nad tujimi državljani in voditelji.³ NSA je dovoljeno brez kakršnegakoli naloga dostopati do vseh podatkov tujih državljanov, ki se nahajajo na ameriških strežnikih.⁴ Iz zgodovine je poznano tudi omrežje Echelon, prek katerega so ZDA ob pomoči zaveznikov vohunile po celem svetu.⁵
Februarja letos je v javnost prišla informacija, da je ameriška obveščevalna agencija (CIA) desetletja vohunila za drugimi državami prek v Švici registriranega podjetja Crypto AG. Podjetje, sicer v skrivni lasti CIA, je vse od druge svetovne vojne do leta 2018 izdelovalo naprave za enkripcijo komunikacij, ki so bile nato berljive agenciji.⁶
Preteklo izkoriščanje tehnoloških inovacij za vohunjenje s stani ZDA in še vedno nespremenjena zakonodaja glede pristojnosti NSA nam daje utemeljen razlog za nezaupanje v čistost namer ZDA. Da je naša vlada popolnoma brez pomislekov skočila v podpis te sicer pravno povsem nezavezujoče izjave, je zelo zaskrbljujoče, saj smo se z njo, čeprav smo člani EU, neposredno opredelili kot naklonjeni interesom Združenih držav.⁷
Seveda je iz vidika varstva osebnih podatkov in vohunjenja problematična tudi Kitajska, saj ima centralni komite neomejen dostop do vseh podatkov, ki jih shranjujejo njihova podjetja.⁸
A v konfliktu med Kitajsko in ZDA bi Slovenija namesto udinjanja interesom ene ali druge strani morala izbrati samostojno pot Evropske unije in stremeti k razvoju preverjenih tehnologij po varnostnih standardih EU s prioriteto varovanja osebnih podatkov svojih državljanov. Vzor za tovrstno samostojno držo EU je nedavna sodba Evropskega sodišča, ki je odločilo, da je prenos osebnih podatkov brez soglasja Evropejcev na strežnike v ZDA nezakonit.⁹
EU je v preteklosti sprejela strategijo uvajanja tehnologije 5G.¹⁰ Čas je, da sprejme tudi enotno politično stališče do ponudnikov posameznih tehnologij.