Živimo v absurdnem času, ko protestniki, s katerimi se strinja vsaj tri četrtine državljanov, na ulicah množično zahtevajo več neposredne demokracije, njihovi izvoljeni predstavniki pa na sestanku pri predsedniku države soglasno postavijo ukinjanje neposredne demokracije kot državno prioriteto številka ena.
S sklepom, ki je bil dan v nadaljnjo obravnavo, poskuša državni zbor sam sebi in tudi državnemu svetu omejiti oz. celo ukiniti možnost razpisa referenduma.
Pirati ne nasprotujemo temu delu sklepa, saj so dosedanje pobude za večino referendumov dajali ravno poslanci, ki so ta instrument neposredne demokracije dosledno zlorabljali za medsebojno merjenje moči in za ideološko-demagoške manevre, nevredne racionalne debate.
Z zadnjim sklepom so predlagatelji res omejili katastrofalno dikcijo iz prvega predloga, s katero bi lahko omejili vse referendume o zakonih, ki bi imeli vpliv na javne finance (takšni pa so praktično vsi), vendar je po našem mnenju besedilo še vedno preveč odprto za različne interpretacije.
Je pa zato Piratska stranka veliko bolj kritična do predlagane druge omejitve, ki pravi, da je referendum veljaven le, če se ga udeleži vsaj 25% vseh volivcev. Poleg možnih mahinacij podpornikov zakona, ki lahko s svojo neudeležbo blokirajo referendum (če je nasprotnikov manj kot 25%), je treba tu opozoriti še na problem splošnega upoštevanja demokratične volje. Ne znamo si predstavljati, da je mnenje 427.866 državljanov že vredno upoštevanja, medtem ko mnenje 427.865 državljanov še ni (podatki so vzeti s predsedniških volitev na dan 2. decembra 2012).
Prav tako odločno nasprotujemo naslednji predlagani referendumski omejitvi, ki pravi, da referenduma ni več mogoče razpisati za zakone, ki zadevajo mednarodne pogodbe. S to omejitvijo bi bila že izvedena glasovanja o EU, Natu in potencialno o Acti onemogočena. S tem predlogom državljani Republike Slovenije ne bi imeli nobenega vpliva na odločanje o zadevah, ki še kako zadevajo njihove državljanske pravice.
Pirati zato predlagamo, da se vsako spreminjanje referendumske zakonodaje nemudoma ustavi in se nadaljuje šele takrat, ko bomo izvolili nov parlament in postavili vlado, proti kateri ne bo protestiralo 20.000 in več ljudi.
Zavzemamo tudi stališče, da če ima v Sloveniji oblast ljudstvo, si lahko le ljudstvo samo omeji izvajanje svoje moči. Tega ne morejo narediti njegovi predstavniki brez privolitve ljudstva. Zavedati pa se moramo, da je zakonodaja žal napisana tako, da državljani sprememb Ustave sami ne morejo preprečiti. Za navadni zakon, kot je npr. ZRLI (Zakon o referendumu in ljudski iniciativi) je to mogoče storiti s 40.000 podpisi (naknadni zakonodajni referendum), za spremembe Ustave takšna možnost ne obstaja. Tako je vse odvisno od dobre volje poslancev državnega zbora, le-ti pa, kot smo po sestanku pri predsedniku Pahorju lahko dobro slišali, smatrajo neposredno demokracijo za največjega državnega sovražnika.
Pirati smo mnenja, da imamo v Sloveniji predvsem krizo zaupanja v predstavnike ljudske oblasti. Le-to so si zaslužili s sistematičnim zlorabljanjem javnega za zasebne namene ali s svojo nesposobnostjo.
Da bi se zaupanje v politiko povrnilo, je potrebna odkrita dvosmerna komunikacija ter dosledno sankcioniranje ljudi, ki so izigravali zakone. Šele po vzpostavitvi neke normalne politične skupnosti bi se lahko učinkovito pogovarjali o nujnih reformnih ukrepih. Zaenkrat pa naši predstavniki hodijo po obratni poti, vlečejo avtoritarne ukrepe in ne priznavajo svoje odgovornosti za nastalo situacijo.
Pirati pozivamo medije in javnost, da s skupnim pritiskom na poslance ustavimo omejevanje in ukinjanje referendumske zakonodaje[1] in s tem uničenje nadzora nad delom državnega zbora.
[1]: Predlogi Piratske stranke Slovenije glede spreminjanja referendumske zakonodaje: https://archive.piratskastranka.si/referendum-kot-zadnji-steber-demokracije/