12. septembra je na vrsti glasovanje o Direktivi o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu, ki bo usodno definirala, kako v Evropski uniji obravnavamo avtorske pravice, rudarjenje podatkov in internet. Če jo bodo sprejeli v zdajšnji obliki, to pomeni uničenje gospodarstva in rušenje temeljnih človekovih svoboščin na spletu. Ključno bo prizadela tudi šolstvo: pomenila bo popolno izničenje medsebojnega sodelovanja izobraževalnih sistemov držav EU.
Kaj je v Direktivi?
Evropska Komisija in Evropski Svet sta obljubila Direktivo, ki bo področje smiselno in življenjsko uredila. Zdajšnja oblika direktive je zelo daleč od teh obljub, saj predvsem služi monopolističnim apetitom založnikov. Naslanja se na sistem licenc, kar pomeni da:
- na prvo mesto postavlja interese založnikov,
- ohranja velike pravne negotovosti,
- ustvarja nepotrebna birokratska bremena za učitelje in učence.
Za šolstvo licence pomenijo omejitev vsebin, ki so učencem in učiteljem na voljo. Omejijo rabo informacij s spleta, knjig od doma ali knjižnice. Najboljša verzija Direktive bi bila, če bi bile vse uporabe vseh del v izobraževanju dovoljene in brezplačne. Direktiva to načeloma omogoča, a obenem omogoča tudi vpeljavo sistema, po katerem se države lahko odločijo tudi za sklepanje licenčnih pogodb z založniki. Verjetno je, da bodo uporabe del, ki so trenutno omogočene v državah članicah (npr. na podlagi trenutnih izjem za izobraževanje, izjeme za citiranje, itd.), še zmeraj veljale tudi po uvedbi Direktive.
Kar je morda najhuje, sistem licenc bo najverjetneje zahteval notranji nadzor nad početjem učiteljev in učencev. Preverjanje, ali pri svojem delu uporabljajo le licencirane vsebine, lahko pomeni vzpostavitev interne vsebinske ‘policije’, ki neprestano bdi nad delom tako pedagogov kot tudi učencev. Te bodo najverjetneje uvedli založniki sami, kot so to že storili v nekaterih državah, ki so se v preteklosti Direktive lotile na podoben način.
Evropskega izobraževanja ne smemo ubiti
Pirati seveda nočemo takšnega, do izobraževalnega sistema in družbe sovražnega skropucala.
Direktivo o avtorskih pravicah na enotnem digitalnem trgu moramo usmeriti tako, da omogoči sodobno izobraževanje, ki izboljša kvaliteto znanja in življenja učencev. To pa pomeni omogočanje izobraževanja v različnih formalnih in neformalnih oblikah, ki ne poteka zgolj znotraj uradnih izobraževalnih ustanov.
Potrebujemo izjemo za izobraževalne ustanove, ki je obvezujoča in ki je licence ali profitno nastavljene pogodbe ne obremenjujejo. Do česa bo pripeljalo stanje oziroma omejevanje dostopa do znanja prek licenc za učitelje in učence, si le težko predstavljamo. Taka Direktiva v EU 21. stoletja preprosto ne sodi in tragično, če ne že kar kriminalno je, da jo kdo v teh časih sploh predlaga.
Ker se Pirati s piratsko evropsko poslanko Julio Redo na čelu (za spremembo od ostalih podmazanih ali neukih politikov) zavedamo, kakšen strel v nogo je ta Direktiva za izobraževalne ustanove širom Evrope, taki ureditvi avtorskega prava strogo nasprotujemo.
Zato zahtevamo takojšen javni diskurz za spremembo Direktive tako, da ne bomo uničili ključnih temeljev izobraževalnih sistemov držav EU. Pedagogi ne smejo postati pravniki zgolj zato da bodo razumeli, kaj lahko in česa ne smejo deliti v učilnici.
Predlog Piratov in evropskih Zelenih je preprost: predlagamo paket rešitev za boljšo Direktivo avtorskega prava, ki bo doprinesla vsem deležnikom družbe, ne le uničujočim interesom založnikov in globalnih podjetij!
Evropa je eden redkih globalnih igralcev, ki sploh brani omenjene svoboščine. Če bo to ostala še naprej, bo to pomenilo velikansko prednost, tako za njeno gospodarstvo, kot družbeno blaginjo.
Na katero stran zgodovine se boš postavil/a ti? Postani sprememba za boljšo prihodnost Evrope!