Na Ministrstvu za javno upravo so pripravili predlog sprememb Zakona o elektronskih komunikacijah ZEKom-1C, ki so ga 15. julija poslali v javno obravnavo.
Preden nadaljujemo kritiko in predloge za spremembe, si bodimo jasni: otroška pornografija najbolj izprijen izraz spolne privlačnosti. Storilce in razpečevalce tovrstne pornografije moramo nemudoma prepoznati, razkrinkati in obsoditi. Poudariti moramo, da je odstranitev spletnih strani, ki vsebujejo spolne zlorabe otrok več kot upravičena, saj gre za skrajno zavržena dejanja, ki jim ni mesta na svetovnem spletu in za katera bi morala biti v družbi ničelna toleranca, storilce pa bi morali kazensko preganjati. Kljub temu pa Pirati opozarjamo na neprimernost določbe 60. člena, ki omogoča operaterjem vsesplošno blokado spletnih domen brez odločbe sodišča zgolj na podlagi Interpolovega seznama »IWOL«, ki vsebuje spisek domen spletnih strani, ki naj bi predvajale posnetke spolne zlorabe otrok.
Kljub temu pa moramo opozorili, da predlagana zakonska rešitev ni najbolje izvedena iz več razlogov.
Interpolov seznam »IWOL«, za katerega lahko verjamemo, da je sestavljen z dobrim namenom in po v naprej dogovorjenih pravilih, je v izključni domeni policij in brez zunanjega ter neodvisnega nadzora. Nespremenljivo je, da v slovenski zakonodaji omogočimo tako restriktivno sankcijo, kot je blokada spletnih domen brez da bi bil nad to sankcijo vzpostavljen neodvisen sodni in politični nadzor.
Predlagana določba zakona operaterjem daje proste roke, da blokirajo spletne domene iz seznama »IWOL«, brez da bi jih pri tem kdo nadziral. To je nevaren presedan, saj je v prihodnje (glede na izkušnje iz tujine) zelo verjetno, da bo kdo v imenu višjih ciljev zahteval blokado tudi drugih spletnih domen, brez odredbe sodišča. Utemeljena je bojazen, da zahteva za blokado domen ne bo nujno prišla s strani policije, lahko pride tudi s strani korporacij, politike, raznih interesnih skupin in drugih. Od tod do cenzure (politične, kulturne, verske, ekonomske, …) pa je samo še en korak.
Za nas edina sprejemljiva blokada spletnih domen iz seznama »IWOL« bi bila izključno na podlagi odredbe sodišča in pod nadzorom neodvisnega organa ter parlamenta. Naloga države je, da zagotovi hitro ukrepanje sodišča v takšnih primerih, tako kot to že zagotavlja na drugih področjih.
Ob tem velja na koncu opozoriti, da seznam »IWOL« ažurirajo le dvakrat mesečno in na podlagi nam znanih podatkih spremembe niso tako obsežne, da bi zahtevale dolgotrajno odločanje sodišča.
V okviru javne obravnave pripravljamo tudi spremembe 60. člena.
Vir ikone: Redaction by Dan Hetteix from the Noun Project